Modern onderzoekbevestigt oude kennis
Onderzoek van de laatste jaren toont aan dat de granaatappel (Punica granatum) niet zonder reden gedurende 5000 jaar als levenselixer wordt gecultiveerd. In verschillende recente studies werden vers en gefermenteerd sap, de zaden, het extract van de zaden, alsmede de bloesem getest. Uitkomst was een anti-oxidante werking die zijn gelijke niet kent.
Granaatappelsap behoort zonder meer tot de gezondste dranken. De specifieke combinatie van vitamine C, kalium en polyfenolen bevordert de gezondheid van het hart. De ongekende hoge concentratie polyfenolen zorgt voor een krachtige bescherming tegen vroegtijdige veroudering en hart- en bloedsomloopstoornissen.
BRON VAN DE JEUGD
Het verouderingsproces is in wezen een gevolg van de oxidatieve beschadiging van vetten, eiwitten, enzymen en celstructuren, in het bijzonder die van de erfelijke informatie. Oxidatieve beschadiging ontstaat door vrije radikalen. Vrije radicalen zijn moleculen, die ofwel een electron teveel of te weinig hebben. Om hun tekort of overschot te compenseren, beschadigen ze op radicale wijze andere moleculen. Er ontstaat een kettingreactie, waarin steeds meer levensbelangrijke lichaamsstructuren beschadigd of verstoord worden.
Vrije radicalen ontstaan door sigarettenrook, toxinen, zware metalen, röntgenstraling, UV-straling en door nitriet- en nitraat-resten in voedingsmiddelen. Anderzijds zijn het onvermijdelijke afvalproducten die gedurende de celademing in het lichaam gevormd worden. Ook de lichaamseigen afweer werkt met vrije zuurstofradicalen bij de bestrijding van ziekteverwekkers.
RODE WIJN EN GROENE THEE
Tot voor kort ging men er van uit dat rode wijn en groene thee de werkzaamste stoffen tegen oxidatiebeschadiging zijn. Totdat het tijdschrijft ‘Journal of Ethnopharmacology’ nieuwe onderzoeksresultaten bekend maakte: Granaatappel remt in veel sterkere mate oxidatie dan rode wijn. Het grote aantal bijzondere smaakcomponenten in de granaatappel zijn voor deze oxidatieremmende eigenschappen verant-woordelijk. De granaatappel neutraliseert- driemaal meer vrije radicalen (ABTS) in TEAC-tests dan groene thee en rode wijn. Een andere radicaal (DMPD) wordt door granaatappelsap zelfs 10 maal effectiever onschadelijk gemaakt. Granaatappelsap bevat hiermee wezenlijk meer anti-oxidatieve stoffen dan rode wijn, groene thee, cranberry, bosbessen, noni of sinaasappels.
Volgens een studie gepubliceerd in het befaamde vaktijdschrift ‘American Journal of Clinical Nutrition’, verbetert de anti-oxidatieve bescherming bij mensen, die slechts 1 week 60 ml per dag drinken, met gemiddeld 9%. Een andere studie laat zien dat na 1 jaar gebruik van granaatappelsap een stijging van de anti-oxidatieve bescherming in het bloed van 130% kan optreden.
PLANTAARDIGE HORMONEN
Een Japanse studie (Mori-Okomato et al, 2004) laat zien dat granaatappel vanwege zijn bijzondere rijkdom aan fyto-oestrogenen vrouwen in de menopauze een merkbare verlichting van karakteristieke bezwaren (stemmingswisselingen, botafbraak) geeft.
In granaatappel komen verschillende oestrogeensoorten voor, waaronder zogenoemde zwak werkende oestrogenen, die zich aan oestrogeenreceptoren binden en op deze manier een anti-oestrogene werking ontplooien. Hoge oestrogeenspiegels bevorderen celdeling en worden in de context van kanker kritisch bekeken.
Tezelfdertijd bevat de granaatappel plantaardige oestrogenen, die op een zachte manier een merkbare oestrogene werking ontplooien; dit is in verband met menopauzebezwaren en de na de menopauze sterk stijgende hart- en bloedsomlooprisico’s wenselijk. Op deze manier verenigt deze plant tegengestelde werkingen, zonder dat, zoals vaak bij farmaceutische preparaten, ongewenste bijwerkingen ontstaan.
GEZONDE VATEN, GEZOND HART
Bijzonder opmerkelijk zijn de gecontroleerde studies onder leiding van Dr. Aviram, die aantonen dat granaat-appelsap een optimale bescherming geeft aan hart en bloedvaten. Het sap werd gedurende 1 tot 3 jaar gegeven aan proefpersonen en aan muizen met een genetisch bepaald hoog risico voor hartziekten. Slechts na 14 weken konden al sterke anti-oxidatieve effecten worden aangetoond. Het betrof met name de oxidatie van vetten. Het ‘slechte’ LDL-cholesterol daalde, en het ‘goede’ HDL-cholesterol nam met 20% toe. De activiteit van een belangrijke beschermingsfactor voor de vaten, serumparaoxonase, steeg met 83%. Spectaculair resultaat: de oxidatie van LDL-cholesterol - hoofdoorzaak van hart- en bloedsomloopziekten - neemt na gebruik van granaatappelsap af met zo’n 90%.
BESLUIT
De werkzame stoffen in granaatappel en hun interactie zijn verantwoordelijk voor de indrukwekkende effecten. De onderzoeken van de laatste jaren laten wat dat betreft waarschijnlijk pas het topje van de ijsberg zien. Een fascinerende en complexe vrucht met een groot potentieel.
Kan je de pitjes ook opeten?
Maria.
Geplaatst door: maaike fase | 14 februari 2011 om 17:50
Ik wil iedereen die dit leest graag een tip geven hoe je de granaatappel schoonmaakt! Ik heb het gevonden op een blog, en het is me niet gelukt om het orgineel te vinden, dus vandaar de link naar de weblog: http://foodblogvannathalie.blogspot.com/2009/11/granaatappel-schoonmaken.html
Sindsdien eten wij regelmatig granaatappels!! Voor de jongste maak er er sap van door de zaden in een zeef te pletten.
Geplaatst door: Ninti | 22 november 2010 om 17:33